Hoe werkt het?

Van een grensgebied een ontmoetplek maken

Om samen te kunnen optrekken tegen segregatie en ongelijke kansen is het cruciaal om in de grenszones, denk aan het schoolplein, manieren te vinden om goed samen te werken. Een Master Track is het verschil tussen ‘iets belangrijk vinden’ en ‘het echt niet meer laten gaan’. Hoofd in de wolken, voeten in de klei. En dat lijkt in niets op de PowerPoint vanuit je comfortabele fineerstoel, die jullie misschien gewend zijn op studiedagen. Wij verlaten het stadium van de onschuld en de waan van alledag voor een bijzondere bestemming: gaan staan voor alle leerlingen die jullie tegenkomen.

Keer vanzelfsprekendheden binnenstebuiten, verstoor de normale gang van zaken en verzet je zo nodig door ongezellig te doen. Je kunt de wereld wellicht niet veranderen, maar wel je eigen wereld.

Sinan Çankaya

Reis zover je kunt kijken, daarna kun je verder zien

Hoe we op het juiste spoor komen, weten we niet precies. Een vertrekticket, een eerste uitstapje, een reisgids, goede tips en daar gaan we. Even de wereld van de andere kant bekijken. De ander beter leren begrijpen en daarmee jezelf ook. Iedereen doet, praat en beslist mee, omdat we geloven dat de school zo sterk is als haar onderlinge relaties. Jullie zijn op elkaar aangewezen. Wij openen het gesprek op alle niveaus en zoeken samen naar richtinggevers, opvattingen en overtuigingen. We vragen naar de onbekende weg en dagen de waarheid uit. We staan twijfel toe en doorbreken routines. Scheppen ruimte voor de verwondering en het speelse onvoorspelbare.

Elkaar echt ontmoeten

Elkaar intensief tegenkomen middenin de paradox ‘wees je zelf’ en ‘pas je aan’. Daarvoor is het beter om een kampvuur aan te steken, dan een vergadering te beleggen. Zo ontstaat er openheid, onderling vertrouwen en respect voor verschillen in denken en doen. Een goede grenservaring wekt het gevoel van gemeenschappelijkheid op. Dat is misschien wel de grootste opbrengst van Master Track. We maken van grensgebieden, ontmoetplekken. Meer en meer wordt duidelijk waar het echt om gaat in jullie werk: leren van het avontuur, inspiratie en relatie. Na afloop vertellen jullie een nieuw doorleefd verhaal over ‘Dit zijn wij, dit maakt ons werk de moeite waard, wij kunnen de toekomst aan!’

Kaart van het gebied dat we willen doorkruisen

Master Track is missen, je thuis voelen, veronzekeren, vertrouwen, stilstaan, doorlopen, ontmoeten en jezelf tegenkomen.

Schoolleider po, Master Track Ghana 2019

Kaart van het gebied dat we doorkruisen

Master Track is geen georganiseerde reis, maar meer een soort van backpacken. Natuurlijk betekent dat niet dat we vertrekken zonder kaart van het gebied dat we willen doorkruisen. Dat zou roekeloos zijn. Een Master Track is een coherente samenstelling van meemaakplekken, edushocks, deelexperimenten en oplaadruimtes in de klas, teamkamer, bij de buren om de hoek of over de grens. Op koers blijven door te verbinden. Daarbij draait het allemaal om anders kijken, meer zien en leren van wat we al weten.

Landing op de werkplek

We werken met de elementen van de reis en vertalen deze naar het werk op school en in de klas: dromen, grenzen, verhalen, vragen, ontmoeten, in- en ontspanning. Master Track beoogt maximale overdracht naar de werkpraktijk. We maken een sterke koppeling met cultuurontwikkeling en de lopende (leer)projecten binnen uw bestuur of school. Funds of knowledge, internationalisering, wereldburgerschap, leerling- en ouderparticipatie zijn thema’s die direct aansluiten.

Laten we gaan!