Waarom op reis?

Zo werkt ongelijkheid

Wij dromen van een toekomst waarin we diversiteit echt van waarde maken voor de arbeidsmarkt, de speelplaats en klas. Van een wereld waar we elkaar echt kunnen zien. Nieuwsgierig en verwonderend elkaar benaderen. Ook als mensen er raar uitzien, gek praten, een ander paspoort hebben of vreemde ideeën.

Wij willen scholen waar ouders het gevoel hebben dat hun kinderen alle kansen hebben om een diploma te halen, dat ze zelf misschien niet gehaald hebben. En waar alle kinderen, met of zonder migratie-achtergrond, met of zonder beperking, echt geloven dat ze straks ook arts, juf, schilder, muzikant of minister kunnen worden. Omdat ze het zien in de ogen van de juf.

 

Onbeschreven blad bestaat niet

Niet elk kind heeft gelijke kansen in het onderwijs. De een komt met meer bagage de kleuterklas binnen dan de ander. Sommige kinderen moeten een behoorlijke achterstand inhalen. Ook klopt het niet dat je alles kunt bereiken, als je maar goed je best doet. De toenemende segregatie verloopt niet langs lijnen van intelligentie, maar wordt bepaald door iemands cultureel-etnische en sociaaleconomische achtergrond. Scholen zijn eerder een doorgeefluik van verschillen, dan dat ze deze compenseren. Leerlingen worden wat leraren in hen zien. En zo vertalen postcodes zich in rapportcijfers. Niet willens en wetens natuurlijk, maar omdat ze nu eenmaal onderdeel zijn van een samenleving, waarin die ongelijkheid net zo goed bestaat.

Niet alleen de kwetsbaarheid waarmee kinderen binnenkomen telt. Hoe scholen daarmee omgaan maakt het verschil. 

Dirk Geldof

Wat is goed onderwijs?

Jullie zullen de strijd aan moeten met diepgewortelde opvattingen over goed onderwijs, (voor)oordelen en verwachtingen. Continu zoeken naar nieuwe antwoorden om het echt anders te gaan doen.

  • Hoe verzacht je de landing voor kinderen voor wie de kloof tussen de thuiscultuur en schoolcultuur groot is?
  • Hoe werk je de obstakels weg, zodat ook zij aan ‘gewoon’ leren toekomen?
  • Hoe zorg je dat alle kinderen van je keuzes profiteren?
  • En verwacht je zoveel mogelijk van leerlingen, voor een optimaal effect op hun schoolsucces?

Uitproberen, evalueren en bijstellen. Hoe bekwamer jullie je gaan voelen, hoe beter leerlingen leren. Gelukkig vergt dat geen grootschalige organisatieverandering en kun je op kleine schaal veel doen. Soms moet je hiervoor gewoon over het muurtje heen kijken, bij de buren.

SU Danpaati afsluiting.jpg

Als problemen in het onderwijs veroorzaakt worden door slechte ideeën, los je die niet op met extra geld. Dan los je die op met betere ideeën. 

Rutger Bregman

Het verschil maken

De toekomst van leerlingen wordt bepaald door de keuzes die jullie nu maken. Dat is een enorme verantwoordelijkheid, maar ook een grote kans. Je werk wordt zinvoller en leuker als je weet wat jij kunt veranderen. Op een goede manier omgaan met verschillen is geen extra thema en niet iets wat je al doende leert. Goede bedoelingen zijn niet goed genoeg. Het veronderstelt gelijkwaardigheid en dat je diversiteit gaat zien als essentieel onderdeel van onderwijswerk. Vraagstukken als het lerarentekort, de schrikbarende hoeveelheid burn-outs en het grote verloop van startende leraren kunnen zomaar eens in een ander licht komen te staan.

Kom we gaan!