Elementen van je track

Dromen najagen en grenzen verleggen

Als jij duidelijk voor ogen hebt waar je heen wil, blijf je ook in onzekere tijden koers houden. De enige zekerheid over het onderwijs is, dat het onzeker is en zal blijven. Het is een avontuur, samen met kinderen, collega’s en ouders. Weet, het hebben van je eigen grenzen en deze ook aangeven én durven verleggen, is belangrijk. Master Track neemt je mee naar onbekend terrein. Tijdens challenges en outdooractiviteiten leer je je grenzen verkennen. Je leert op jezelf vertrouwen, ook als je het even niet kent, weet of het helemaal anders gaat dan je verwachtte. Je antwoorden op de vragen ‘Waarom en waartoe onderwijs?" en 'Wat is goed onderwijs?’ bieden je een kaart van het gebied dat je wil doorkruisen. 

"The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes" Marcel Proust

Vragen en verhalen leven in tijd en ruimte

Doorleefde verhalen en verhalen doorleven daar gaat het om. We reflecteren op de normatieve dimensies van je vak: de morele, politieke en emotionele. Beelden en waarden over de wereld en de mens intensief én breed delen, laten bezinken en op je in laten werken. Welke beelden van kinderen, mensen in het algemeen, van de samenleving, van opvoeding en onderwijs zijn bijvoorbeeld ‘verpakt’ in onze taal? Door tijdens de track te werken met verschillende talen, de ‘vreemde’ taal, muziek, dans, tekenen, rituelen en de taal van de stilte, leer je de wereld en jezelf op andere manieren kennen. 

Echt om je heen kijken

De landschappen waar je doorheen trekt, roepen vragen op: Waar voel ik me thuis en waarom? Hoe kunnen we de ruimtes die we ervaren leren ‘lezen’ op hun geschiedenis (natuurlijk en cultureel?). Hoe kunnen we leerlandschappen inrichten in en om het schoolgebouw? Wat valt er allemaal nog meer te leren? Reizen door de moederlanden van ouders en kinderen levert indringende ruimtelijke en sociale ervaringen op. En het biedt ‘stof’ voor je onderwijs in en voor superdiversiteit.

Echt naar je zelf kijken

Ook staan we stil bij je eigen verhaal: Waar kom je vandaan? Wat maakte jij mee? Het schrijven in je Trackdagboek en het vastleggen van belangrijke momenten door middel van foto’s en videobeelden kunnen daarbij ondersteunen. Ze vormen zo een samenvatting van jouw reisverhaal. 

Waarachtig ontmoeten in ontspanning

Authentieke ontmoetingen zijn volgens ons de waardevolste leermomenten tijdens je track. Vooral ontmoetingen met mensen die niet op je lijken. Je werkt samen met collega leraren en gaat op bezoek bij familie van kinderen in je klas. Je hebt een goed gesprek met je trackgenoot over het echte leven in je hangmat of bij het kampvuur. Of een fijne avond met een local die ook nieuwsgierig is naar jou. Jij ervaart het land met al je zintuigen. Je gaat de cultuur van het land beter begrijpen en voelt je meer dan ooit verbonden met de kinderen in je klas en hun ouders.

Bewegen en stilstaan

Inspanning en ontspanning zijn twee leerdoelen en voorwaarden tijdens de track. We kijken naar het tijdsregiem in maatschappij, school en je eigen leven. Hoe ga je met jezelf om? Normaal gesproken en ook tijdens de track. Reizen door een nieuwe omgeving vraagt veel van je, fysiek en mentaal. We gaan wandelen, zwemmen en doen aan yoga, besteden ook aandacht aan lekker en gezond eten. Het is belangrijk dat je gezond omgaat met jezelf, anderen en je omgeving tijdens de track en thuis.