Master Track Team

Anouk Liebrand

Anouk is ondernemer in onderwijs met een grote liefde voor reizen. Zij is initiatiefnemer en eigenaar van Master Track. 

Zonder de support van haar ouders en een aantal opmerkelijke leerkrachten had Anouks leven er totaal anders uitgezien. ‘Ze is zeer slechtziend’, zegt de oogarts. ‘Ik zie 10% wel’, zegt ze zelf. Anouk leeft hoe ze werkt en werkt hoe ze leeft. Intens, met volle overgave, veel humor en heerlijke zelfspot. Ze investeert in openheid, onderling vertrouwen en viert verschillen. Haar verhalen raken. Ze kan je zo lekker op je kop zetten. Ze durft het bestaande ter discussie te stellen. Laat je kijken naar je eigen verhaal, mens- en wereldbeeld. Voelbare ruimte komt dan vrij. Deze vult ze vervolgens weer met je in. Doen, doen, doen. Daar gaat leren voor haar over. Alleen door samen te doen, kom je er achter wat echt werkt. 

b1ad9747-e9f8-4be3-a873-58c761bf6415.JPG

My three had this in common: they all loved what they were doing. Under their influence the horizons sprung wide and fear went away and the unknown became knowable.” 

- John Steinbeck

Ga je mee naar de essentie?

Anouk maakt zich hard voor onderwijs waarbij we de essentie weer in ere herstellen: namelijk de relatie tussen leraar en kind. Ze nodigt leraren uit om (opnieuw) de vrijheid te nemen om samen met de leerling op zoek te gaan naar de allerbeste versie van zichzelf. Dan krijgt niet alleen de leerling z’n leven terug. Ook de leerkracht zijn vak. Dat weet ze maar al te goed, uit eigen ervaring. Het begint met het denken in mogelijkheden, in plaats van beperkingen.

Onmogelijk? Misschien. Maar wel gaaf als het lukt! 

Het reisvirus liep Anouk op in Zweden en Australië, als student Onderwijskunde. Sindsdien is haar nieuwsgierigheid naar nieuwe landen niet meer te stoppen en lijdt ze aan een vorm van wegwee. Reizen maakt je een rijk mens. Het leert je scherper te zien, het maakt vertrouwd wat vreemd is en vreemd wat vertrouwd is. Wat je gek vindt en wat niet, wordt bepaald door waar je wieg staat. Door in het vliegtuig te stappen en de wereld over te reizen, ervaart ze dat wat ze thuis heel normaal vindt soms best bijzonder is. En andersom. Reizen dwingt je vanzelfsprekendheden los te laten, want je culturele ordening klopt ineens niet meer. Een zegen voor vooroordelen en kleingeestigheid. 

Anouk werkt samen met een aantal coaches, veranderkundigen en reisorganisaties die een meerwaarde betekenen voor haar reizen en verzorgt op die manier moeiteloos programma’s binnen grote schoolorganisaties.

Ze heeft inmiddels een groot netwerk opgebouwd. Olga en Jeroen zijn hierin onmisbaar.

Jeroen van de Kerkhof

Jeroen.jpg

Jeroen legt deelnemers graag in de watten. Hij is een meester in ontzorgen en alleen het beste is goed genoeg. Tegelijk laat hij deelnemers ontdekken hoe de mooiste dingen ontstaan door het verantwoord nemen van risico’s, tijd te nemen voor jezelf en de ander, met aandacht in het nu. Jeroen is professioneel globetrotter sinds 2001, met ruim 300 groeps- en teamreizen in zijn rugzak, die ook zijn eigen grenzen blijft verleggen.

Over zingeving en loslaten

Nieuwsgierigheid is zijn constante drijfveer: ‘Ik heb het mooiste vak van de wereld. Het avontuur en het nieuwe hebben mij altijd getrokken. Nu de wereld minder nieuw is, telt het zoeken naar diepgang zwaarder. Was het vroeger heel stoer om in een helikopter te zitten, nu gaat het steeds meer ook om zingeving. Mensen coachen, als groep en als individu. Binnen mijn werk laat ik hen zien wat er gebeurt als je durft los te laten en te vertrouwen. Hoe ouder ik word, hoe beter ik me de angsten van anderen kan voorstellen. En hoe meer je ziet dat door het nemen van risico’s vaak de mooiste dingen ontstaan. Uit de comfortzone stappen kost bloed, zweet en tranen, waardoor je kunt groeien.’ Jeroen leerde gedurende een half jaar yoga van de echte Indiase meesters en hij leerde de NLP-techniek, die hij ook in zijn werk toepast, van o.a. ‘grootmeesters’ Stephen Gilligan (Hero’s Journey) en Anthony Robbins.

Olga Aussems

olga-op-school.jpg

Olga is een leraar in hart en nieren, al is ze niet meer werkzaam in het onderwijs. Liefdevol confronteert ze je met jezelf. Ze doorziet je valkuilen en helpt je die zelf ook te doorgronden. Olga staat voor échte mensen voor de klas. Leraren die huilen, lachen en leven met de kinderen die ze onder hun hoede hebben. Die zich samen met de kinderen ontwikkelen in het avontuur dat onderwijs heet. Leraren die leren van hun leerlingen. Leraren die durven falen en stralen, zodat hun leerlingen dat ook leren te doen. En dat doet Olga met een luisterend oor, een scherpe blik, humor, muziek, yoga, meditatie en veel liefde.